
mie., 03 nov.
|Zoom
Atelier Educatie financiara (11-14 ani) - sesiunea 2
Atelierul de educatie financiara are ca scop familiarizarea copiilor cu ce inseamna banii, modul in care acestia ajung in posesia noastra si modul responsabil in care acestia e bine sa fie cheltuiti.


Program
03 nov. 2021, 19:00 – 20:00 EET
Zoom
Descriere atelier
Atelierul de educatie financiara are ca scop familiarizarea copiilor cu ce inseamna banii, modul in care acestia ajung in posesia noastra si modul responsabil in care acestia e bine sa fie cheltuiti.
Vor invata diferenta intre cheltuielile pe care le facem pentru a ne asigura nevoile de baza (hrana, adapost si imbracaminte) si alte cheltuieli destinate altor tipuri de nevoi (internet, transport, lux, etc.). si vor putea intelege ca bunastarea familiei implica niste costuri si nu este ceva de la sine inteles. Astfel ei vor putea intelege care este adevarata valoare a banilor.
Mentiuni:
- Modulul este format din 4 sesiuni;
- Data de start a modului este 27 octombrie, iar ultima zi din 17 noiembrie;
- Costul intregului modul este de 200 lei;
- Sesiunile nu pot fi achizitionate separat, intrucat este necesara toata informatia structurata in acest modul, pentru a atinge obiectivul propus;
- Numarul maxim de participanti: 6
- Sesiunile vor avea loc in fiecare zi de miercuri, de la ora 19.
Structura modulului:
Sesiunea 1: Despre bani
Subiecte propuse: Ce sunt si de unde vin banii?
Copiilor li se prezinta notiunea de munca si se discuta despre diversele meserii care exista. Rasplata muncii pe care oamenii o fac pentru societate prin meseriile lor poate fi constituita din salariu sau din alte tipuri de venituri. De fapt, cand vorbim despre salariu si/sau alte tipuri de venituri, vorbim despre bani.
In plus, discutam despre faptul ca importanta muncii este aceeasi indiferent de meserie, dar ca plata/salariul nu, iar acest lucru se datoreaza de obicei faptului ca difera gradul de instruire necesar realizarii muncii in respectiva meserie (medic vs ingrijitor).
Sesiunea 2: Despre venituri
Subiecte propuse: Scurta prezentare a banilor
Vom vorbi pe scurt despre atat banii care se folosesc in Romania, cat si despre alte monede care exista fizic (Euro, dolar), dar si despre criptomonede.
Sesiunea 3: Despre cheltuieli
Subiecte propuse: categorii de cheltuieli
Vom exemplifica la modul concret care sunt cheltuielile obligatorii pe care le facem ca sa putem supravietui (hrana, adapost, imbracaminte/incaltaminte) si care sunt cheltuielile pe care le face ca oameni in societatea moderna (internet, telefonie, streaming, gamming, etc).
Vom incadra toate aceste cheltuieli in categorii de cheltuieli.
Vom discuta si despre „cheltuielile ascunse” – de exemplu curentul electric (este cel cu ajutorul caruia functioneaza aproape toate electrocasnicele noastre), apa, gazul/incalzirea, etc.
In plus, discutam despre diferenta dintre hainele obisnuite si hainele de firma (cand si de ce as cumpara un anumit brand), diferenta dintre un telefon si un altul – accentul fiind pus pe diferenta intre necesitatea reala si „moft".
Sesiunea 4:Bugetul familiei / bugetul personal (venituri – cheltuieli)
Subiecte propuse:
Identificam sursele de venit ale familiei /sursele proprii de venit
In paralel cu identificare veniturilor proprii ale familiei copii vor identifica si propriile lor surse de venit (banii de buzunar, banii primiti de zile de nastere, alte surse).
Identificam care sunt cheltuielile familiei / cheltuielile propriile
Pe baza sesiunii anterioare (sesiunea III) trecem in revista cheltuielile familiei. In paralel copiii vor identifica propriile lor cheltuieli.
Alcatuirea bugetului: Venituri – Cheltuieli
Copiilor li se explica un exemplu concret de intocmire a unui buget si vor fi indrumati sa isi alcatuiasca propriul buget. Se va pune accent pe faptul ca veniturile este bine sa fie mai mari decat cheltuielile, iar excedentul poate fi economisit.
Modalitati de economisire
Discutam despre faptul ca la ceea ce le ramane in plus pot economisi folosind pusculita.
Contul de economii – avantajele si dezavantajele unui cont de economii la aceasta varsta.
Obiective si beneficii:
La finalul atelierului participantii:
- vor intelege ca principala sursa de bani (venit) este munca in orice forma se prezinta ea;
- vor invata pe ce se cheltuie banii familiei si care este diferenta intre cheltuielile care ne asigura nevoile de baza si alte cheltuieli;
- vor putea sa isi intocmeasca un buget propriu de venituri si cheltuieli specific varstei;
- vor afla despre modul specific varstei lor in care pot sa economiseasca bani daca isi propun acest lucru;
- vor fi capabili sa inteleaga ca dorintele nu sunt realizabile in mod imediat din punct de vedere financiar si astfel sa isi stabileasca in mod responsabil modul in care doresc sa faca diferite cheltuieli pe termen mediu si lung.
Materiale necesare:
-foi albe de hartie si creioane/pixuri colorate + diverse bancnote si monede din Romania si din alte tari.
Despre facilitator:
Sofia Laza este trainer de educatie financiara in cadrul Scolii de Valori Bucuresti, la baza psiholog autonom cu specializare in psihoterapie si psihologia muncii.
Motivele pentru care a ales predarea in domeniul financiar, dupa spusele ei, sunt urmatoarele:
"Munca este cea care asigura fiecaruia dintre noi veniturile necesare unui trai decent. Acest lucru trebuie inteles inca de la varste foarte mici. Pe masura ce cresc este necesar sa ii invatam pe copii care este modul corect in care sa isi gestioneze banii, acest lucru fiind de mare ajutor pentru viitorii adulti responsabili."
Toate aceste informatii sunt prezentate copiilor in cadrul cursului "Educatie financiara" (11-14 ani), cu ajutorul unor materiale viu colorate si jocuri pe care Sofia le-a conceput conform cu varsta participantilor.
Ca si experienta, Sofia s-a alaturat in 2020 echipei Scolii de Valori Bucuresti in cadrul careia a sustinut peste 60 de traininguri de educatie financiara la grupe de copii din clasa pregatitoare, scolari mici (cls I-IV), elevi de gimnaziu (cls V-VIII) si elevi de liceu.